A világ legcsodálatosabb fekvésű tavánál – északon és délen a szent Tien-san hétezresei határolják, s mindehhez a déli parton még egy olyan kanyon is járul, amely az Óz, a csodák csodájából lépett elő – a kongó, lehangoló semmit találjuk. Óz és Ózd. A kavicsos, durva parti bekötőút mellett egy hullarészeg nő ad koncertet félbevágott petpalackba óbégatva egyfős közönségének; illetve nekünk is, amíg észre nem vagyunk véve, tam sznyimájut, ajaj. Aznap este Csolpon-ata csak egy ehetetlen zacskós levest tud a kulinária terén nyújtani a főút melletti kis boltból (kirgizül kicsi market, nem vicc). Aztán másnap beüt a kirgiz csoda.
Kezdődik mindez a Ruh Ordóban, amely saját bevallása szerint kulturális központ, és amely a következő elemekből áll: egy-egy kápolna alakú egyenpavilon a világ összes nagy vallásának bemutatására; egy hatalmas falfestményekkel díszített emlékház a csodálatos kirgiz írónak, Csingiz Ajtmatovnak; aztán egy tóparti plázs, ahol a manaszcsikat, a kirgiz nemzeti eposz, a Manasz nagy mesélőit, illetve ide szorosan nem kapcsolódó görög isteneket lehet megcsodálni, plusz aprópénzt tenni egy rézbéka lába elé; aztán egy kiállítás kirgiz szőttesekből; aztán a metaszint: egy teljes kiállítótér teli képekkel arról, hogy micsoda hírességek fordultak meg eddig a Ruh Ordóban Jurij Luzskov moszkvai expolgármestertől magán Csingiz Ajtmatovon át a Türk Államok Szervezetének összes állam- vagy kormányfőjéig, beleértve Orbán Viktort is – ők ugyanis 2018-ban itt csúcstalálkoztak. Ott díszeleg a képen mögöttük Ajtmatov első regényének címe: Az évszázadnál hosszabb ez a nap.
A világ legcsodálatosabb fekvésű tavánál a kongó semmit találjuk”
És ha ez a „kulturális központ” nem tűnik koherens, kerek egésznek, az nem az olvasó hibája. Innen nézve ért meg az ember valamit a kortárs kirgiz történelemből, amely a régióból nem is ríhatna ki jobban. Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán osztályrésze a korábbi pártfőtitkárok évtizedes uralma lett, akik hatalmukat végelgyengülés előtt pár évvel (vagy Üzbegisztán esetében valamivel utána) békésen örökítették át az általuk kinézett utódokra, akik aztán fontolva haladva demokratizálni kezdték országukat. Nem így Kirgizisztán, amelynek népe a Tien-san vidékének legjobb fegyverkészítőjeként kezdte pályafutását. 2005-ben forradalom során elzavarták a pártfőtitkárt, aztán 2010-ben és 2020-ban csináltak még két forradalmat. Viszketeg nép ez. Tudja, hogy kell ütni, és nincs is túl sok türelme. A betonstabil többi türk nép tengerében csap ide, csap oda. Ez a demokráciának jót tesz – a gazdaságnak azonban eleddig kevésbé.
A kirgiz kaland az Iszik-köl másik csücskében, Karakolnál ér fel a zenitre. A kínai ajkú muszlimok a város környéki falvakban élnek elszórva, kulturális csúcstermékeik pedig a városban koncentrálódnak. Itt van az égszínkék mecset, melynek bejáratánál nem tudja az ember, hogy Kelet-Ázsiában vagy az Arab-félszigeten van: a teteje úgy hajlik vissza, mint a Tiltott Város épületeié, de Mekka felé imádkoznak benne. És adnak itt dungán ennivalót is, amiből kiderül, hogy kicsi a világ. A dungán manpart kevés különbözteti meg egy magyar lebbencslevestől, a manti pedig ugyanaz, mint az orosz pelmenyi vagy a grúz hinkali, egy kellemes töltött tészta – igaz, eszeveszett méretben.
Azt viszont álmomban sem gondoltam volna, hogy a Mindenható a hazai ízeket metaforának szánta. A karakoli ortodox Szentháromság-katedrális előtt útitársam odanyögi nekem: te, ők magyarok. És tényleg. Miskolci utazási iroda csoportja, köztük olvasóink. Rögtönzünk egy közönségtalálkozót ott, kettővel az Isten háta mögött, a templom macskáit simogatva. Magyar szó ilyen jól még nem esett.
Nyitóképen: Kirgiz táj. Fotó: Shutterstock